Forside

Skoledagen

Skoledagen vil blive organiseret ud fra hvad der er meningsfuldt i forhold til læring og fordybelse samt børnenes behov og motivation.

Skoleåret bliver inddelt i kortere eller længere projektperioder, hvor der arbejdes med et sammenhængende projekt, som dækker et eller flere fagområder.

Grundskemaet har en fleksibel struktur med større sammenhængende blokke, der giver den enkelte lærer mulighed for - i samarbejde med eleverne - at tilrettelægge undervisningen, som det er meningsfuldt for den enkelte gruppe børn.

Aldersintegrerede hold

Børnene inddeles i aldersintegrerede stamhold, der aldersmæssigt spænder over 3-4 klassetrin.

I nogle projektperioder arbejder hvert hold med eget projektforløb, i andre projektperioder arbejder flere hold eller hele skolen indenfor samme projekt-tema. Der er altid en normering på 15-20 børn pr. voksen. Når det giver mening, kan de voksne dog godt vælge, en mere dynamisk holddeling, hvor én voksen fx laver værksted med 10 elever, mens en anden voksen er udendørs med de øvrige 25 børn.

Dagens struktur

Skoledagens struktur bygges op om et grundlæggende "skelet" med fælles morgensamling klokken 8.00 samt fælles frokostpause hver dag klokken 11-12. Formiddag og eftermiddag struktureres dagen af de pågældende lærere/pædagoger med forskellige fællesaktiviteter eller værkstedsaktiviteter.

For de mindste er morgen/eftermiddagen SFO-tid, hvor der leges eller deltages i aktiviteter på frivillig basis. Vi ønsker at skabe sammenhæng mellem skole og SFO-tid, så børnene oplever en samlet hverdag. Lærere og pædagoger samarbejder om at planlægge undervisnings- og fritidsaktiviteter og om at støtte børnenes trivsel og udvikling på tværs af forskellige kontekster.

Natur og udeliv

Dele af undervisningen kommer til at foregå udendørs. Det kunne fx være formiddagen i skoven og eftermiddagens undervisning på skolen. På turdagene er der ligeledes mulighed for, at hele dagens undervisning vil kunne forgå som udeskole.

Skolehave og madordning

I sommerhalvåret vil eleverne bruge tid i skolens køkkenhave. Her er det åbenlyse formål naturligvis jord-til-bord - at lære at dyrke jorden og maden og tilberede den. Skolehaven vil også blive inddraget i tværfaglige projekter.

På sigt er arbejder vi på at etablere en fælles madordning på skolen. Eleverne vil selv kunne dyrke nogle af råvarerne til frokosten i køkkenhaven. Udover det købes gode, lokale og gerne bæredygtigt dyrkede råvarer.

Ekskursioner

På Sorø Friskole skal skolelivet hænge tæt sammen med virkeligheden omkring os. Derfor vil undervisningen rumme mange både små og store ekskursioner ud i verden. Vi tager børnene med på opdagelse forskellige steder i naturen og vi besøger byer, kulturinstitutioner og virksomheder.

Det er hensigten, at skolen på sigt skal have sin egen bus, der kan gøre vores adgang til oplevelser rundt i landet endnu mere tilgængelige.

Teknologi og digitale værktøjer

På Sorø Friskole handler det ikke om "skærm eller ikke skærm". Vi har i stedet fokus på "hvorfor?" og "hvordan?".

I hverdagen er analog tid med langsomhed og fordybelse en vigtig prioritet for os. Samtidig ønsker vi at klæde eleverne på med gode digitale kompetencer. Derfor tager vi nøje stilling til hvorfor og hvordan vi bruger teknologi og digitale værktøjer i undervisningen.